NL EN
Steun het werk van STAP!

Gaat Zweden online alcoholmarketing wettelijk beperken?

31 januari 2018

Gaat Zweden online alcoholmarketing wettelijk beperken? Zweden is misschien het volgende Europese land dat online alcoholmarketing gaat beperken. Op 15 januari 2018 werd het witboek ‘alcoholreclame in sociale media’ gepresenteerd aan de Zweedse overheid. Het witboek stelt een verbod voor op commerciële reclame voor alcoholproducten op social media.

De meeste Europese landen hebben alcoholmarketing gereguleerd vanwege het effect dat reclame heeft op het drinkgedrag. Er zijn echter maar weinig landen die online alcoholmarketing beperken. Dit ondanks het feit dat de blootstelling van jongeren aan online marketing snel groeit en dat online advertenties makkelijk aantrekkelijk kunnen worden gemaakt voor een jong publiek door middel van interactieve elementen.

Noorwegen was lange tijd het enige Europese land met strenge regels rond online alcoholmarketing. In 2015 verbood Finland bepaalde soorten online alcoholmarketing: spelletjes, loterijen, wedstrijden, door gebruikers aangeleverde content en content waarvan het de bedoeling is dat die door gebruikers wordt gedeeld.

De Finse wet luidde het begin in van een nieuwe golf van volksgezondheidswetgeving in de Baltische staten. Sinds 2018 heeft Litouwen een alomvattend verbod op alcoholreclame, inclusief digitale media, en Estland is goed op weg om ook online alcoholreclame sterk te beperken. Nu heeft Zweden de eerste stappen gezet naar een verbod op alcoholreclame op sociale media.

Witboeken gaan in Zweden normaal altijd vooraf aan elk wetgevingsvoorstel en hebben veel invloed op het wetgevingsproces. Het witboek over alcoholreclame in sociale media had de specifieke opdracht om te onderzoeken hoe kinderen en jongeren beter kunnen worden beschermd tegen digitale alcoholmarketing. Het werd opgesteld door een door de overheid benoemde commissie van specialisten op het gebied van volksgezondheid en mediarecht, geleid door Ingeborg Simonsson, een van Zweden’s meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van mededingingsrecht.

Bron: eucam.info.

alkoholreklam-i-sociala-medier-m.m._1.pdfalkoholreklam-i-sociala-medier-m.m._1.pdf (1,89 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl