NL EN
Steun het werk van STAP!

Onverantwoorde marketing van Heineken als nieuwe sponsor van de Formule 1

11 mei 2016

Onverantwoorde marketing van Heineken als nieuwe sponsor van de Formule 1 Het Nederlandse Heineken zou een akkoord met de Formule 1 hebben gesloten om met ingang van de a.s. Grand Prix van Canada sponsor te worden. Dat bericht Autosport, dat stelt van bronnen te hebben vernomen dat de bierbrouwer een trackside sponsor wordt, oftewel een sponsor die langs de baan adverteert, zoals Pirelli, Rolex en DHL.

Naar verluidt zou de sponsordeal vijf jaar lopen en er een bedrag van 130 miljoen euro mee gemoeid zijn. In tegenstelling tot andere aan de sport verbonden sponsoren, zou Heineken ook overwegen een team te sponsoren.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, vindt de stap van Heineken onverantwoord. Van Dalen: "Al tientallen jaren proberen we in Nederland 'rij alcoholvrij' te promoten. Heineken had jaren spotjes met 'Don’t drink and drive'. En dan gaat Heineken haar biermerk verbinden met autoracerij! Als gevolg hiervan worden de 500 miljoen kijkers naar de Formule 1 nóg meer overspoeld met alcoholreclame. En dat terwijl ze nu al elke 5 seconden een alcoholreclame-uiting zien. Met Heineken als sponsor wordt dat nóg vaker. We kunnen op basis van onderzoek met zekerheid stellen dat jonge kijkers hierdoor meer gaan drinken en op jongere leeftijd ermee beginnen."

Van Dalen: "De nieuwe plannen van Heineken om een raceteam te sponsoren staan bovendien haaks op de Nederlandse Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank, de zelfregulering van de alcoholbranche, waaraan Heineken heeft meegeschreven. Die verbiedt alcoholreclame op raceauto’s en andere spullen die sporters of een sportploeg gebruiken bij sportbeoefening."

Bron: formule1.nl.

Bijlage: European Alcohol Policy Alliance (Eurocare), Institute of Alcohol Studies (UK) and Monash University (Australia Alcohol Advertising And Sponsorship In Formula One: A Dangerous Cocktail; Mei 2015.

alcohol-advertising-and-sponsorship-in-formula-one---a-dangerous-cocktail-may-2015.pdfalcohol-advertising-and-sponsorship-in-formula-one---a-dangerous-cocktail-may-2015.pdf (282 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl