NL EN
DONEER NU!

Supermarkten: minder wijn en gedistilleerd, meer bier verkocht

18 juli 2017

Supermarkten: minder wijn en gedistilleerd, meer bier verkocht Jumbo, Albert Heijn en Vomar laten weten dat ze de vraag naar speciaal- en alcoholvrij bier flink zien toenemen. Bij Albert Heijn met ongeveer 20%. Ook Vomar ziet 'een sterke omzetgroei' in bier, en dan specifiek speciaalbier. Alle drie verkopen ze de speciaalbiertjes tegenwoordig per stuk. "Daardoor kunnen klanten laagdrempelig nieuwe merken en smaken uitproberen", vertelt de woordvoerder van Jumbo.

De extra vraag naar speciaal- en alcoholvrij bier gaat vaak ten koste van andere dranken. Want 40% procent van de bierdrinkers drinkt nu vaker een biertje dan een andere alcoholhoudende drank, vergeleken met twee jaar geleden. Bij Vomar merken ze dat ook: daar gaat de verkoop van bier ten koste van wijn en gedistilleerde dranken.

Voor de supermarkt zijn speciaalbieren erg interessant, legt Rick Kempen van het Bierplein uit. "Zo'n 60% van de pils* wordt met stuntprijzen verkocht in de supermarkt, daar verdienen ze onder de streep geen stuiver aan. Dat hoeft ook niet, want ze halen er klanten mee binnen die andere producten kopen. Maar op speciaalbier zit nog wel een zeer gezonde marge."

Bron: rtlz.nl.

* Volgens onderzoek van Gfk ligt dit percentage lager, namelijk op 40%.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl