NL EN
Steun het werk van STAP!

Minder wijn verkocht in supermarkten, daarom initiatieven om verkoop te stimuleren

2 oktober 2017

Minder wijn verkocht in supermarkten, daarom initiatieven om verkoop te stimuleren De verkoop van rode wijnen, rosé en mousserende wijnen in de Nederlandse supermarkten daalt in zowel waarde als volume. Alleen witte wijn laat een groei zien, meldt IRI.

Overall daalt het volume van verkochte wijnen met 2,8%. Waar supermarkten in 2016 nog 231 miljoen liter wijn verkochten, is dat nu gedaald naar 226 miljoen liter. Er worden wel duurdere wijnen verkocht.

De dalende verkopen in supermarkten zijn onder meer te verklaren door de opmars van webshops als Wijnvoordeel.nl, zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI.

Om de wijnverkoop in de supermarkten weer te stimuleren worden de laatste tijd tal van initiatieven ontplooid. Zo is Hoogvliet dit jaar als eerste keten begonnen met lampjes te laten oplichten bij de wijn die ‘digitale sommelier’ WineStein (zie illustratie) als best passend adviseert. De pilotwinkels in Leiden en Voorschoten laten zien dat daar de omzetten na invoering van het systeem hoger zijn dan gemiddeld bij Hoogvliet. Enkele weken geleden is ook een filiaal van Albert Heijn van start gegaan met WineStein. De eerste 12 weken bleek de omzet 3% hoger dan gemiddeld bij Albert Heijn.

Bron: distrifood.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl