NL EN
Steun het werk van STAP!

Next checkt bewering CDA over alcoholreclame

27 augustus 2012

Next checkt bewering CDA over alcoholreclame Met de verkiezingen in zicht maakt het CDA zich sterk voor het terugdringen van alcoholgebruik door jongeren. Steeds opnieuw komt er een plannetje naar buiten: ‘CDA wil hogere accijnzen alcohol’. ‘CDA wil de minimum verkoopleeftijd voor alcohol naar achttien’. En ‘CDA wil alcoholreclames op tv tussen 21.00 en 23.00 uur verbieden’.

De bron van al dat nieuws is het ‘Aanvalsplan Alcohol en Jongeren’ dat de partij in juni naar buiten bracht. Daarmee wil het CDA alcoholmisbruik onder jongeren aanpakken. En omdat je een aanval niet kunt uitvoeren zonder munitie, staan er de nodige beweringen in het plan. Next.checkt controleert 'Het aantal alcoholreclames ná 21.00 uur is verdrievoudigd’.
Uit onderzoek van STAP blijkt dat tussen 21.00 uur ’s avonds en 6.00 uur ’s ochtends het aantal alcoholreclames steeg van 7.140 in 2008 naar 16.031 in 2009, naar 24.646 in 2010. Dat is dus inderdaad een ruime verdrievoudiging ten opzichte van 2008. Daarom wordt deze uitspraak als 'waar' beoordeeld.

Bron: nrcnext.nl.

Nrcnext checkt ook de uitspraak: ‘Een stijging van 50 procent van de alcoholaccijns zorgt voor een verwachte daling van zo’n 5 procent van de alcoholconsumptie’. Deze uitspraak is 'grotendeels waar'.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl