NL EN
DONEER NU!

Schotse regering krijgt advies over beteugelen alcoholmarketing

28 februari 2017

Schotse regering krijgt advies over beteugelen alcoholmarketing Vandaag verschijnt een rapport van Alcohol Focus Schotland over alcoholmarketing. In het rapport, dat is opgesteld in opdracht van de Schotse regering, wordt aangegeven hoe de Schotse regering het onaanvaardbaar hoge niveau van alcoholmarketing waaraan kinderen en jongeren worden blootgesteld kan verminderen.

Ten behoeve van het rapport is een internationale groep van deskundigen, waaronder Wim van Dalen van STAP en EUCAM, gevraagd te adviseren over de meest effectieve beleidsopties die beschikbaar zijn en hoe ze in Schotland kunnen worden geïmplementeerd.
De aanbevelingen van de groep omvatten:
- het verwijderen van alcoholmarketing in openbare ruimten zoals straten, parken, sportvelden en het openbaar vervoer;
- het beëindigen van alcoholsponsoring in de sport, bij muziekfestivals en bij culturele evenementen;
- geen alcoholreclame op tv van 06:00-23:00 uur en alleen bioscoopreclame bij 18+-films;
- alleen alcoholreclame in gedrukte media die gericht zijn op volwassenen;
- het beperken van alcoholmarketing op social media.

Meer dan 30 organisaties, waaronder Children 1st, het Scottish Cancer Prevention Network en de medische Royal Colleges, evenals een meerderheid van de leden van het Schotse parlement, hebben inmiddels toegezegd mee te werken aan het beëindigen van alcoholmarketing bij de jeugd. Dit rapport schetst nu specifieke maatregelen die kunnen worden genomen om dat te bereiken.

Bron: alcohol-focus-scotland.org.uk.

promoting-good-health-from-childhood-report.pdfpromoting-good-health-from-childhood-report.pdf (1,39 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl