NL EN
Steun het werk van STAP!

RCC vindt alcoholreclame bowlingcentrum in strijd met Code

24 februari 2017

RCC vindt alcoholreclame bowlingcentrum in strijd met Code De klacht betrof een uiting van een bowlingcentrum op de (nieuws)website www.vlaardingen24.nl, waarin een man is afgebeeld die een slok neemt uit een groot glas bier. De begeleidende tekst luidt: "VANDAAG BOWLEN = MORGEN EEN KEGEL".

De adverteerder zegt voor haar uitingen vaak woordspelingen te gebruiken die naar bowling verwijzen. De onderhavige uiting moet ook zo worden geïnterpreteerd: de kegel verwijst naar de kegels die bij bowling gebruikt worden. Adverteerder heeft er niet bij stilgestaan dat de uiting verkeerd zou kunnen worden opgevat. Ondanks dat adverteerder alcohol verkoopt in haar bowlingcentrum, hanteert zij een actief beleid met betrekking tot het terugdringen van alcoholgebruik. Adverteerder heeft de uiting laten verwijderen.

De voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC) gaat deels met de adverteerder mee en is van oordeel dat uit de uiting voldoende duidelijk blijkt dat het hier een woordspeling betreft. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de “kegel” in de uiting verwijst naar de kegels die bij bowling gebruikt worden en de uiting daarom niet al te serieus opvatten. De voorzitter acht de uiting daarom niet in strijd met artikel 5 Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA).  

De voorzitter van de RCC oordeelt wel dat de reclame in strijd is met artikel 1 en artikel 33 van de RVA. Er is strijdigheid met artikel 1 omdat de uiting een glas toont dat minstens 2x zo groot is als een standaardglas bier van 250 ml. Bovendien is er strijdigheid met artikel 33 omdat een educatieve slogan ontbreekt.

Bronnen: dirkzwangerieit.nl en reclamecode.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl