NL EN
DONEER NU!

Europese Commissie publiceert rapport over alcoholreclame

3 maart 2016

Deze week publiceerde de Europese Commissie een studie van Ecorys naar de blootstelling van minderjarigen aan alcoholreclame op tv, on-demand diensten en andere online diensten. De studie omvat een aantal EU-lidstaten en bevat tevens een analyse van de inhoud van sommige alcoholreclames.

De studie toont aan dat in 2013 7,3% van het totale aantal alcoholreclames op televisie in de Europese Unie werd gezien door minderjarigen (jonger dan 18).

Daarnaast blijkt uit deze studie dat er in alcoholreclame vaak een verband met gezelligheid wordt gelegd en drankgebruik vaak humoristisch wordt weergegeven. Van de 90 geanalyseerde tv-reclames bevatten 87% op zijn minst één voor jongeren aantrekkelijk element. Bij de 33 internetreclames was dat in 63% van de gevallen zo.
Bovendien bevatten 25% van de geanalyseerde advertenties ten minste één van de in de Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten beschreven elementen, maar dit betekent niet noodzakelijkerwijs dat de richtlijn werd geschonden.

Bron: ec.Europa.eu.

study-on-the-exposure-of-minors-to-alcohol-advertising-on-linear-and-non-linear-audio-visual-media-services-and-other-online-services-including-a-content-analysis-.pdfstudy-on-the-exposure-of-minors-to-alcohol-advertising-on-linear-and-non-linear-audio-visual-media-services-and-other-online-services-including-a-content-analysis-.pdf (6,38 MB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl