NL EN
DONEER NU!

RCC wijst klacht ijsbaan Amsterdam toe

1 maart 2023

RCC wijst klacht ijsbaan Amsterdam toe In het ijs van de ijsbaan op het Museumplein in Amsterdam was het logo van Brouwerij ’t IJ opgenomen. Mag dat wel nu het evenement zoveel jonge bezoekers trekt en de ijsbaan ook wordt gebruikt door leerlingen van (basis)scholen? Deze vraag werd door een klager voorgelegd aan de Reclame Code Commissie (RCC).

Volgens de klager is het tonen van het brouwerijlogo 'reclame' in de zin van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA), mede omdat in de aangrenzende bistro bier van Brouwerij ‘t IJ wordt verkocht. Klager heeft gemotiveerd gesteld dat deze reclame in strijd is met diverse artikelen van de RvA die betrekking hebben op minderjarigen en evenementen. Klager heeft onder meer een foto en een video bij zijn klacht gevoegd waarop veel kinderen te zien zijn.

Brouwerij ’t IJ betwist dat er sprake is van reclame. Vermelding van logo in het ijs heeft slechts als doel de naamsbekendheid te vergroten bij de meerderjarige bezoekers. De schaatsbaan wordt door jong en oud gebruikt. Ice Amsterdam deelt ter zitting mee dat het aandeel minderjarigen dat de ijsbaan bezoekt 12% is.

De RCC is van oordeel dat de klager gemotiveerd heeft gesteld, aan de hand van een foto en een video, dat er vooral kinderen van de ijsbaan gebruik maken. Verweerders kunnen niet met deugdelijk en representatief bewijs aantonen dat dit aandeel kleiner is dan 25%. De Commissie komt daarom tot het oordeel dat de uiting in strijd is met artikel 21 RvA (geen reclame op evenementen met meer dan 25% kinderen). Zij wijst de klacht toe.

Overigens was al voor het einde van het evenement het logo uit het ijs verwijderd. Daarom doet de RCC geen aanbeveling meer.

Bron: reclamecode.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl