NL EN
DONEER NU!

RCC: actieve sportbeoefening impliceert (kunnen) bewegen

21 februari 2017

RCC: actieve sportbeoefening impliceert (kunnen) bewegen De Reclame Code Commissie (RCC) wijst de klacht af van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP over een kratjesstadion met flesjes en blikjesbier als 'spelers'. Het ging om een opstelling bij een filiaal van Albert Heijn in Maarssenbroek.

De Commissie oordeelt dat de opstelling van de flesjes en blikjes Amstelbier doet denken aan voetballers in de context van een voetbalwedstrijd, maar dat er toch geen actieve sportbeoefening wordt uitgebeeld, hetgeen in alcoholreclame niet mag.

Tijdens de behandeling van deze klacht gaf de jurist van Heineken/Amstel aan dat er alleen sprake is van ‘uitbeelden van actieve sportbeoefening’ als je beelden ziet van sportende mensen. Wat de vertegenwoordiger van STAP ertoe bracht op te merken dat 'uitbeelden van actieve sportbeoefening' beperken tot 'het laten zien van sportende mensen', zou betekenen dat het tonen van beelden van bijvoorbeeld de E-divisie (digitale voetbalcompetitie) niet aangemerkt zou worden als het ‘uitbeelden van actieve sportbeoefening’. Dat zou naar haar mening een ongewenst gevolg zijn.

De Reclame Code Commissie oordeelt nu dat actieve sportbeoefening bewegen (of bij denksport: denken) impliceert, of althans de mogelijkheid van bewegen (of bij denksport: denken). Daarvan is in dit geval geen sprake. De RCC zegt niet dat het moet gaan om bewegende mensen.
De RCC meldt verder nota genomen te hebben van de mededeling van Heineken/Amstel dat er voortaan in een stadion-opstelling van bierkratten geen losse flessen en blikjes meer zullen worden neergezet.

STAP had geklaagd omdat er naar haar mening sprake was van een onacceptabele vermenging in deze reclame van alcoholgebruik en actieve sportbeoefening, een reclame-uiting die vooral kinderen en jongeren aanspreekt. De afwijzing van de klacht toont aan dat alcoholproducenten heel ver mogen gaan van de RCC in het uitdragen van hun impliciete boodschap dat alcoholgebruik en sport onafscheidelijk zijn. Met andere woorden: de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank faalt volgens STAP daar waar het juist beschermend zou moeten werken voor kinderen en jongeren.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl