NL EN
Steun het werk van STAP!

Pilsprijs in café stijgt drie keer harder dan in supermarkt

21 februari 2017

Pilsprijs in café stijgt drie keer harder dan in supermarkt De prijs van pils in cafés is in tien jaar tijd drie keer zo hard gestegen als in de supermarkt. Dat blijkt uit nieuwe CBS-cijfers over de gemiddelde prijzen tot en met 2016.

Een pilsje in een café kostte vorig jaar gemiddeld 2,43 euro. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42%. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Een liter pils kostte vorig jaar 1,49 euro, 14% meer dan tien jaar eerder. Dat is dus 0,45 euro per pilsje van 30 cl.

Dat er zo'n groot verschil bestaat tussen de bierprijzen die cafés en supermarkten rekenen, heeft volgens website nu.nl verschillende oorzaken. Supers kunnen veel groter inkopen. Daardoor kunnen zij voordeligere prijzen afdwingen bij de brouwerijen. Supermarkten adverteren doorgaans ook veel met aanbiedingen, terwijl cafés elkaar amper op die manier beconcurreren.
Op Twitter wordt voorts als andere belangrijke factor genoemd dat brouwerijen horecabier duur maken en daar winst halen om supermarktacties te kunnen financieren.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, is bezorgd om de lage prijzen in de supermarkt. Van Dalen: "STAP heeft eind vorig jaar de alarmbel geluid over de bespottelijk lage prijzen voor met name bier in de supermarkt. Het staat vast dat te lage prijzen ernstige alcoholproblemen in de hand werken. Het invoeren van een wettelijke bodemprijs voor alcohol is de enige manier om dit probleem te tackelen."

Bronnen: cbs.nl en nu.nl en twitter.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl