NL EN
DONEER NU!

Amsterdamse campagne tegen dronken toeristen

31 mei 2018

Amsterdamse campagne tegen dronken toeristen In Amsterdam begint vandaag de campagne Enjoy & Respect tegen hufterig gedrag van toeristen. De gemeente richt zich op een hele expliciete groep: mannelijke (Britse) bezoekers tussen de 18 en 34 jaar, die naar de stad komen voor kroegentochten en vrijgezellenfeesten.

Luisteren ze niet en staan ze alsnog lallend te plassen op straat? Dan krijgen ze een boete. Ook komen er meer openbare toiletten en worden pijlen op de grond getekend die wijzen naar het dichtstbijzijnde toilet.

Op de Wallen, in het centrum van Amsterdam, zijn ze maar al te bekend met het stereotype van de jonge dronken man. "Hier komen vooral voor Engelse stagpartyers (vrijgezellenfeesten). De campagne is een goed initiatief, zo pak je het probleem voor een deel bij de wortels aan", vertelt een medewerker van een horecagelegenheid. Zijn collega herkent de overlast ook. "Je ziet hier vooral dronken lui. Het is heel druk. In het weekend is het nog erger."

De campagne kost 225.000 euro. Dit wordt gefinancierd door de gemeente, Amsterdam Marketing en het bedrijfsleven. De campagne is online zichtbaar voor de doelgroep door middel van geofencing: betreedt de doelgroep het toeristische centrum, dan ontvangen zij via social mediakanalen de boodschap van de campagne. Ook wordt er gereageerd op social posts van 'raddraaiers' en campagne gevoerd in hotels.

Een groepje Britse toeristen is niet blij met de campagne. "Mensen komen hier voor een vakantie en als je op vakantie bent, dan wil je drinken en lol hebben. En als je niet dronken over straat mag lopen, wat moet je dan?"

Bron: nos.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl