NL EN
Steun het werk van STAP!

Overgrote meerderheid van etiketten alcoholhoudende dranken voorzien van zwangerschapslogo

8 juli 2016

Overgrote meerderheid van etiketten alcoholhoudende dranken voorzien van zwangerschapslogo Op 1 juli had 99,6% van de etiketten en verpakkingen van bier het zwangerschapslogo. Bij wijn was dat 81%, bij gedistilleerd 71%. Wanneer deze percentages worden gemiddeld op basis van de verkochte aantallen verpakkingen, betekent dit dat 89% een zwangerschapslogo heeft. In 2013 was dit nog 21%.

Sinds 2013 spant de Nederlandse alcoholbranche zich in om het zwangerschapslogo op de etiketten te laten plaatsen. Er was destijds een driejarenplan opgesteld, waarbij de ambitie was om in 2016 voor bier 90%, wijn 70% en gedistilleerd 60% van de verpakkingen te voorzien van het zwangerschapslogo. De zelfopgelegde targets van de alcoholbranche zijn dan ook ruimschoots gehaald.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, vindt het een goede zaak dat het logo inmiddels op zoveel verpakkingen staat. Van Dalen: "Maar het zijn helaas meestal 'vergrootglas-illustraties': te onopvallend van kleur, te klein en dus niet effectief." STAP pleit dan ook voor Europese regelgeving waarmee voor alle alcoholproducenten een opvallend waarschuwingslogo verplicht wordt gesteld.

Bron eerste twee alinea's: stiva.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl