NL EN
Steun het werk van STAP!

Wetenschappers tonen aan dat reclame echt werkt en vragen daarom om regulering

20 maart 2018

Wetenschappers tonen aan dat reclame echt werkt en vragen daarom om regulering Positieve, aantrekkelijke beelden in een commercial werken echt. Ze creëren een zo hoog feel-goodgehalte dat de kijker er vrijwel niet meer in slaagt om het merk of product objectief te beoordelen, ook niet als hij inzicht heeft in het mechanisme van beïnvloeding.

Dat blijkt uit onderzoek van de hoogleraren Mandy Hütter (foto) en Steven Sweldens, uitgevoerd aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University, en gepubliceerd in Journal of Consumer Research.

Het is al langer bekend dat reclame met positieve stimuli de mening van consumenten beïnvloedt. Dankzij dit nieuwe onderzoek wordt nu voor het eerst aangetoond dat die invloed voor een groot deel onbeheersbaar is, waardoor de consument zich geen onafhankelijke mening over een merk of product kan vormen.

De hoogleraren vinden dit zorgelijk en plaatsen vraagtekens bij het 'ethisch gehalte' van deze techniek. Ze pleiten er zelfs voor om deze aan banden te leggen en denken daarbij vooral aan strengere regelgeving voor reclame die is gericht op kinderen. Ook advertenties voor producten zoals sigaretten en alcohol kan door het gebruik van positieve stimuli niet meer objectief worden bekeken.

M. Hütter and S. Sweldens. Dissociating Controllable and Uncontrollable Effects of Affective Stimuli on Attitudes and Consumption. Journal of Consumer Research (2018), February,
https://academic.oup.com/jcr/advance-article-abstract/doi/10.1093/jcr/ucx124/4793114?redirectedFrom=fulltext

Bron: adformatie.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl