NL EN
DONEER NU!

België scherpt alcoholreclameregels aan

20 april 2019

België scherpt alcoholreclameregels aan In België worden de regels rond adverteren voor alcoholhoudende dranken strenger. Daartoe is een akkoord bereikt tussen minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) en de Raad voor de Reclame, de federatie ‘Vinum et Spiritus’ en de Federatie van Belgische Brouwers.

De nieuwe regels zijn vervat in een convenant dat oorspronkelijk werd gemaakt in 2005, werd geüpdatet in 2013 en nu opnieuw wordt gewijzigd.

Klachten zullen voortaan behandeld worden door de FOD Volksgezondheid te raadplegen, waardoor het aspect ‘gezondheid’ een groter gewicht moet krijgen. De bedrijven/organisaties aangesloten bij de Brouwersfederatie of Vinum et Spiritus moeten bij de aanvang van nationale reclamecampagnes op de radio, bioscoop of televisie advies inwinnen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Die JEP kan bij herhaalde inbreuken boetes opleggen tot € 10.000.

Bron: sceptr.net.

convenant--inzake-reclame-voor-en-marketing-van-alcoholhoudende-dranken-.pdfconvenant--inzake-reclame-voor-en-marketing-van-alcoholhoudende-dranken-.pdf (331 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl