NL EN
Steun het werk van STAP!

Wetenschappelijk nieuws

Sinds enige tijd plaatsen we op deze pagina regelmatig berichten over of uitgebreide samenvattingen van belangrijke, spraakmakende studies in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Waarom wij dure wijn beter vinden smaken

19 augustus 2017

Wij vinden dat wijn beter smaakt als er een duurder prijskaartje aan hangt. Een recent onderzoek, gepubliceerd in Scientific Reports, heeft uitgezocht hoe dat precies in zijn werk gaat.

Tijdens het onderzoek van de universiteit van Bonn (Duitsland) mochten 30 proefpersonen wijn proeven. Ze moesten drie verschillende soorten uitproberen terwijl er een MRI-scan genomen werd. Ze kregen vooraf te horen hoeveel de wijn per fles kostte: een was 3 euro waard, een andere 6 euro en een derde 18 euro. Tenminste, dat werd aan de kandidaten verteld. In werkelijkheid kwam de drie 'soorten' wijn gewoon uit dezelfde fles (eentje van 12 euro).

Het resultaat van het onderzoek was dat de wijntjes waarvan de testpersonen dachten dat ze het duurst waren, de beste punten kregen. Daarbij maakte het niet uit of de proefpersonen moesten betalen voor hun wijn (een van de groepen moest een symbolisch bedrag betalen).

Uit de MRI-resultaten bleek dat tijdens het proeven van duurdere wijn andere delen van de hersenen werken dan bij goedkope wijn. Een van die gebieden was de prefrontale cortex, waar we nieuwe informatie integreren met dingen die we al weten. Met andere woorden: als we de prijs van de fles horen, gaan we dat onbewust vergelijken met eerdere flessen en zo een verwachtingspatroon vormen van de wijn. Daarnaast werd ook het striatum ventrale aangesproken, wat zich bezighoudt met beloning en motivatie. Samen bedotten ze het brein van de wijnproever, en geven het gevoel dat duurdere wijn beter is en je meer 'beloond' bent.

Dit placebo-effect kent wel zijn limieten: als de prijs van de wijn zeer hoog ligt maar de kwaliteit zeer laag is, gaan we die niet vanzelf lekker vinden.

Liane Schmidt, Vasilisa Skvortsova, Claus Kullen, Bernd Weber & Hilke Plassmann
How context alters value: The brain’s valuation and affective regulation system link price cues to experienced taste pleasantness.
Scientific Reports 7, Article number: 8098 (2017) doi:10.1038/s41598-017-08080-

Bron: Scientific Reports.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl