NL EN
Steun het werk van STAP!

Wetenschappelijk nieuws

Sinds enige tijd plaatsen we op deze pagina regelmatig berichten over of uitgebreide samenvattingen van belangrijke, spraakmakende studies in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Bierreclame op televisie beïnvloedt drankgedrag van tieners

8 september 2016

Tieners drinken meer naarmate ze vaker bierreclame op televisie te zien krijgen. Het maakt echter niet uit van welk merk de reclame is. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Boston, waaraan ruim duizend 13- tot 20-jarigen meededen.

"Mensen kunnen zeggen dat reclame alleen effect heeft op de keuze voor het biermerk, maar dat is dus niet zo", zegt Timothy Naimi, hoofdonderzoeker van de universiteit. "Dit is misschien een goede reden om überhaupt minder vaak de televisie aan te zetten."

Bron: Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl