NL EN
Steun het werk van STAP!

Wetenschappelijk nieuws

Sinds enige tijd plaatsen we op deze pagina regelmatig berichten over of uitgebreide samenvattingen van belangrijke, spraakmakende studies in internationale wetenschappelijke tijdschriften.

Amerikaanse kinderen zien twee tot vier keer per dag alcoholreclame

19 mei 2016

Amerikaanse kinderen tussen de elf en veertien jaar oud zien dagelijks gemiddeld twee tot vier advertenties over alcohol. Hoewel er regels zijn over promotie voor alcohol zien kinderen vooral door middel van sluikreclame nog steeds veel advertenties.

Onderzoekers van de RAND Corporation volgden 589 kinderen in Los Angeles gedurende ruim tien maanden en ontdekten dat in extreme gevallen kinderen zo'n dertien reclames per dag zagen.

De onderzoekers schrijven in Journal of Studies on Alcohol and Drugs dat de sluikreclames kunnen leiden tot alcoholgebruik op jonge leeftijd. Om die reden pleiten ze voor nog strengere advertentieregels voor de alcoholindustrie.

Bron: Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl