NL EN
DONEER NU!

Onderzoek effect NIX18-campagne voorjaar 2023

28 september 2023

Onderzoek effect NIX18-campagne voorjaar 2023 Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft onderzoek laten doen naar de NIX18 campagne van afgelopen voorjaar. Daaruit blijkt onder meer dat de huidige campagne met Erik Scherder in de hoofdrol, in staat is om goed op te vallen en herinnerd te worden door ouders.

De campagne wordt beter herkend dan andere rijksoverheidscampagnes waarbij tv ingezet is. De campagne wordt ook goed gewaardeerd en weet de belangrijkste boodschap goed over te brengen. Wel wordt deze NIX18-campagne als irritanter en minder informatief gezien vergeleken met andere rijksoverheidscampagnes.

Ook zijn de campagne-effecten onderzocht. Daaruit blijkt dat de campagne-doelstellingen stabiel blijven. Zo blijft de houding ten aanzien van het geven van alcohol aan kinderen onder de 18 jaar stabiel. Driekwart van de ouders vindt het belangrijk om geen alcohol te geven aan kinderen onder de 18 jaar.
Na afloop van de voorjaarscampagne hebben meer ouders vertrouwen in hun eigen kunnen om afspraken met hun kind te maken. De intentie om kinderen onder de 18 jaar geen alcohol te geven blijft eveneens stabiel.

Bron: overheid.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl