NL EN
DONEER NU!

Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken gewijzigd

7 oktober 2011

Op 7 oktober heeft de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) een wijziging van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken gepresenteerd tijdens haar jaarlijkse symposium. Eén van de wijzigingen betreft opname van een artikel over digitale marketing en social media. Verder zijn de bepalingen m.b.t. minderjarigen, sport en werk aangepast.
De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken treedt in de loop van oktober 2011 in werking, na goedkeuring door de Stichting Reclame Code.

Commentaar Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid:
De nieuwe regels van STIVA zijn een wassen neus. Sociale media zijn uiterst moeilijk te reguleren, laat staan te controleren (zie ook de website van EUCAM ). Grote alcoholproducenten zoals Heineken, Diageo en INBEV hebben inmiddels contracten gesloten met onder meer Facebook; leeftijdsverificatiesystemen zijn gemakkelijk te passeren. Ook is gebleken dat Youtube een mekka is voor reclamemakers waaronder, volgens Nieuw-Zeelandse onderzoekers, tabaksproducenten. Veel commercials, ook die welke zijn afgewezen door codecommissies, worden op Youtube geplaatst.

De tekst van de gewijzigde reclamecode is te vinden op de website van de reclamecode .

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl