NL EN
Steun het werk van STAP!

Daling wijnconsumptie in Europa

2 maart 2018

Daling wijnconsumptie in Europa Het gereputeerde Britse onderzoeksbureau Wine Intelligence beschrijft in een toelichting bij de eerste Global Wine Brand Power Index een aantal demografische – en consumptieve factoren die van invloed zijn op de wijze waarop de wereld wijn koopt en drinkt.

CEO Lulie Halstead van Wine Intelligence noemt drie volwassen westerse wijnmarkten waarin zich een duidelijke daling van het aandeel ‘regelmatige’ wijndrinkers te zien is. Tussen 2007 en 2017 was een daling in Duitsland van 16% naar 11% regelmatige wijndrinkers te zien. In de Verenigde Staten daalde het aandeel van 12% naar 7% en in het Verenigd Koninkrijk daalde het aandeel regelmatige wijndrinkers van 16% naar 11%.

Een deel van de genoemde consumenten veranderde van wijn naar gedistilleerd, cocktail en bier. De algemene trend is echter minder drinken om redenen van ‘gezondheid’, daarbij aangemoedigd door de overheid.

Een andere belangrijke factor die van invloed is op de wijnconsumptie heeft te maken met de snelle verandering van de demografie in belangrijke wijnmarkten. Volgens de OECD zal in 2015 25% van de bevolking 65 jaar of ouder zijn.

De lage productievolumes van wijn in 2017 hebben voor een betere balans tussen vraag en aanbod geleid. De dalende wijnconsumptie in Europa wordt gecompenseerd door groei elders in de wereld, bijvoorbeeld China.

Bron: harpers.co.uk.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl