NL EN
DONEER NU!

Gesubsidieerde verstrekking en blurring concepten bedreigen cafésector

9 januari 2017

Gesubsidieerde verstrekking en blurring concepten bedreigen cafésector Bij de opening van de vakbeurs Horecava in de Amsterdam RAI trok voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vanochtend fel van leer tegen nieuwe concepten die met name de cafésector zouden bedreigen. "We zijn niet bang voor concurrentie, maar willen wel een eerlijk speelveld", aldus Willemsen.

Zo zijn de goed lopende bars binnen door gemeenten zwaar gesubsidieerde culturele instellingen, zoals Tivoli in Utrecht en het Nijmeegse Doornroosje, de ondernemers een doorn in het oog.

Ook de gestaag toenemende ’blurringconcepten’, waarbij winkeliers in onder meer de kledingbranche een drankje verkopen in hun zaak (zie illustratie), wordt door de cafésector als bedreigend ervaren. "Wij willen dat daar een keiharde grens wordt gesteld: geen verkoop van alcohol. In Nederland vinden we dat er verantwoord met alcohol moet worden omgegaan. Dat betekent ook dat je de verstrekking ervan moet beperken tot bedrijven die enige kennis en opleiding hebben om dit verantwoord te doen", zo meent KHN.

Voorafgaand aan de opening van de Horecava maakte Willemsen bekend dat het goed gaat met de horeca: het aantal horecavestigingen is gestegen naar 40.250, waar werkgelegenheid wordt geboden voor 387.000 banen. Door een groei in volume groeide ook de omzet tot 18,2 miljard euro.

Bronnen: telegraaf.nl en missethoreca.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl