NL EN
Steun het werk van STAP!

Ook STAP en Trimbos kritisch over ‘Oh, Oh Daar Gaan We Weer’

13 november 2016

Ook STAP en Trimbos kritisch over ‘Oh, Oh Daar Gaan We Weer’ Ook kennisinstituten STAP en Trimbos maken zich zorgen over het alcoholgebruik in 'Oh, Oh Daar Gaan We Weer'. De alcoholbranche, verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), protesteerde eerder al tegen het RTL-programma.

"Het gaat om onacceptabel gedrag, en dat heeft een negatieve invloed op jongeren', aldus een woordvoerder van STAP. Wel laakt STAP de 'hypocrisie' van STIVA, een stichting die spreekt namens de alcoholbranche. "Merken als Heineken bombarderen jongeren met reclame via onder meer sociale media en zetten hen voortdurend aan om alcohol te gebruiken. STIVA heeft geen ongelijk, maar wel een beetje boter op het hoofd. Men wil het imago van de industrie verbeteren."

Het Trimbos-instituut sluit aan in de rij criticasters. "Wij weten uit onderzoeken dat wie blootgesteld wordt aan beelden van drinkende mensen, zelf ook meer drinkt", aldus Ninette van Hasselt, programmamanager jongeren en riskant gedrag.

RTL heeft tegen STIVA gezegd de zorgen over 'Oh, Oh Daar Gaan We Weer' te begrijpen. Ze gaan aanstaande dinsdag met elkaar in gesprek. In 2013 zei de omroep over voorloper 'Oh, Oh Cherso' nog dat drank er nu eenmaal bijhoort en de makers het alleen maar weergeven. Dat vindt STIVA ditmaal niet houdbaar. "De makers hebben invloed, de jongeren krijgen bijvoorbeeld betaald voor hun eerste stap-avond”, aldus STIVA-directeur Peter de Wolf.

Bron: nu.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl