NL EN
DONEER NU!

Gezondheidsorganisaties willen verbod alcoholsponsoring Formule 1

14 juni 2016

Gezondheidsorganisaties willen verbod alcoholsponsoring Formule 1 Gezondheidsorganisaties uit geheel Europa roepen vandaag op tot een verbod op sponsoring van Formule 1 door de alcoholindustrie. De aanleiding is dat Heineken onlangs een contract heeft afgesloten met Formule 1. Daarmee is Heineken in één klap de hoofdsponsor van dit racefestijn. Daarnaast zijn er verschillende Formule 1 raceteams die gesponsord worden door alcoholproducenten van de merken Martini, Smirnoff en Johnnie Walker.

De gezondheidsorganisaties wijzen er op dat de Europese reclamewetgeving (Audiovisual Media Services Directive) bepaalt dat in reclameboodschappen alcoholconsumptie op geen enkele manier gerelateerd mag worden aan verkeersdeelname. Daarom pleiten zij voor direct verbod op sponsoring van Formule 1 door de alcoholindustrie.

Wim van Dalen (directeur Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP): "Als je de alcoholindustrie aanspreekt op hun onverantwoorde reclamegedrag krijgt je steevast als antwoord dat je in hun reclameboodschappen nooit iemand ziet drinken die nog moet rijden. Bovendien verschonen ze hun geweten door campagnes zoals ‘Wie is de BoB?’ te financieren."

EUROCARE, de koepel van de protesterende Gezondheidsorganisaties wijst erop dat 1 of 4 fatale verkeersongevallen in de EU het gevolg is van alcoholgebruik. In het jaar 2010 stierven ruim 7.800 Europeanen in het verkeer met alcoholgebruik als boosdoener.

Bron: eurocare.org

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl