NL EN
DONEER NU!

Steeds meer zichtbaar alcoholgebruik in films

4 mei 2017

Steeds meer zichtbaar alcoholgebruik in films Dat blijkt uit het onderzoek 'Trends in alcohol brand placements in top U.S. Movies', waarbij de best bezochte films in de jaren 1996 tot 2015 werden gecontroleerd op alcoholgebruik. Ook het aantal alcoholmerken dat zichtbaar in beeld kwam werd bijgehouden. In totaal werd er in 87% van de 1.741 onderzochte films alcohol gedronken. In 44% was het merk van de drank ook in beeld.

De biermerken Budweiser, Miller en het Nederlandse Heineken waren het vaakst te zien: 33% van de alcoholmerken die in beeld waren betrof een van deze drie merken.

"Het feit dat er in veel films voor kinderen alcohol gedronken wordt, roept vragen op of zelfregulering in de alcoholmarketing wel zo geschikt is", zegt medeauteur Samantha Cukier. "Kinderen en jongvolwassenen beschouwen filmsterren als rolmodellen", voegt haar collega James D. Sargent toe.

Onderzoek: https://www.eurekalert.org/pub_releases/2017-05/aaop-ami042617.php

Bron: nu.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl