NL EN
DONEER NU!

Van Rijn beantwoordt vragen over bierreclame

10 oktober 2016

Van Rijn beantwoordt vragen over bierreclame Vandaag heeft staatssecretaris Martin van Rijn Kamervragen van Marith Volop over een onderzoek van de Universiteit van Boston naar het effect van bierreclame beantwoord.

Uit de antwoorden blijkt dat de staatssecretaris de wetenschappelijke ontwikkelingen op het terrein van onderzoek naar het effect van bierreclames op het drinken door tieners met zeer veel interesse volgt. Hij wijst erop dat een (geheel of gedeeltelijk) verbod op alcoholreclame door de Tweede Kamer vaak wordt genoemd als mogelijk effectieve beleidsmaatregel.

De staatssecretaris heeft naar aanleiding daarvan een Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse van alcoholconsumptie voor de Nederlandse samenleving laten uitvoeren, inclusief een analyse van de effecten van het beperken van reclame (en sponsoring).
Van Rijn is van mening dat dat belangrijk is, omdat het door Volp genoemde onderzoek van de Universiteit van Boston niet ingaat op de vraag of de consumptie van alcohol ook afneemt als gevolg van een beperking van de reclame.

De analyse in de MKBA van de effecten van een verbod op reclame zal Van Rijn meenemen in de evaluatie van de Drank – en Horecawet. Hij zal dan ook kijken naar sponsormaatregelen.

Bron: rijksoverheid.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl