NL EN
DONEER NU!

Wat gaan de brouwers doen na prijsactie-verbod?

23 juni 2021

Per 1 juli a.s. kent Nederland een verbod op prijsacties van meer dan 25%. De vraag is of de alcoholconsumptie daardoor zal dalen. Wat gaan de brouwers doen? NRC-Handelsblad zocht het uit.

Vorig jaar gaven Nederlanders in de supermarkt, de slijterij en online volgens marktonderzoeker IRI 1,6 miljard euro uit aan bier: 1 miljard ging naar pils, de rest naar speciaalbier, radler en alcoholvrije biertjes. 61% van het pils werd vorig jaar met korting gekocht, met een gemiddelde korting van 37%.

Wat gaan de brouwers nu doen? NRC noemt twee opties:
- de standaardprijs van pils verlagen naar pakweg 11 of 12 euro per krat;
- iets minder bier in een flesje stoppen, waardoor de prijs automatisch daalt.

De consument heeft ook enkele opties:
- meer geld neertellen voor hetzelfde kratje bier;
- uitwijken naar een goedkoper alternatief;
- minder of helemaal geen bier meer kopen.

Consumenten "steeds iets verder weg bewegen van ongezonde dingen", daar is het beleid volgens hoogleraar Arie Dijkstra, hoogleraar Sociale Psychologie van Gezondheid en Ziekte aan de Rijksuniversiteit Groningen op gericht. "Deze wet is één van de kleine stapjes op weg naar een gezondere maatschappij."

Bron: nrc.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl