NL EN
Steun het werk van STAP!

Euro 2016: bijna elke minuut een alcoholadvertentie

27 juni 2016

Euro 2016: bijna elke minuut een alcoholadvertentie Mensen die keken naar de EK-2016 wedstrijd Wales tegen Engeland (via tv of internet) zagen 78 alcoholadvertenties, dus één elke 72 seconden. Voor Alcohol Concern, die het onderzoek publiceerde, reden om aan te dringen op aanscherping van de reclameregels.

Directeur Andrew Misell: "De hoeveelheid alcoholmarketing rondom voetbal is al enorm, en dit onderzoek toont aan dat alcoholproducenten bereid zijn ver te gaan om hun merken onder de aandacht te brengen van consumenten." Misell maakt zich vooral zorgen over het feit dat veel jonge kinderen zoveel alcoholreclames zien. "We weten uit onderzoek dat kinderen van 10 jaar al meer vertrouwd zijn met grote alcoholmerken dan met sommige populaire snacks en dat veel kinderen specifieke biermerken associëren met toonaangevende voetbalteams."

Dr Chrissie Pickin, directeur Gezondheid en Welzijn van Public Health Wales maakt zich ook zorgen. "Het is duidelijk dat een groot aantal kinderen wordt blootgesteld aan alcoholreclame terwijl ze als fan onschuldig zitten te kijken naar hun nationale voetbalteam. Sport moet gaan over de bevordering van een gezonde levensstijl en niet over de bevordering van alcoholconsumptie."

Bron: bbc.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl