NL EN
DONEER NU!

Actie 'NIX Zonder ID': meer verantwoordelijkheid jongeren

25 augustus 2016

Actie 'NIX Zonder ID': meer verantwoordelijkheid jongeren Jongeren moeten meteen klaar staan met hun ID als ze tabak of alcohol willen kopen. Dat vindt het Trimbos Instituut die zich bezighoudt met verslavingspreventie. Normaal gesproken worden jongeren tot 25 jaar gevraagd om hun ID te laten zien. Maar vaak hebben zij die niet meteen paraat.

Om het voor winkels makkelijker te maken om jongeren te controleren, en om te voorkomen dat verkooppunten onnodig in de fout gaan met de wetgeving, zou meer verantwoordelijkheid bij de jongeren moeten komen te liggen. Daarom wordt er in september de week 'NIX Zonder ID' georganiseerd.

Tijdens de actieweek wordt de TV commercial 'NIX Zonder ID' landelijk ingezet. In de week 34 en 35 is deze te zien op de publieke zenders en in week 36 en 37 op publieke zenders én commerciële zenders.

Tijdens de themaweek zelf worden ook twee radiocommercials ingezet met smoezen om je ID niet te hoeven laten zien. De commercials 'Wat je reden ook is, we verkopen niks zonder ID' worden ingezet op de commerciële radiozenders.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, is blij met de campagne. Van Dalen: "Goed dat jongeren worden aangemoedigd hun ID te tonen. De campagne had wat ons betreft beter alleen door de supermarkten gefinancierd kunnen. Nu zit er ook menskracht en in middelen in van de overheid."

Bronnen: omropfryslan.nl en Trimbos.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl