NL EN
DONEER NU!

Alcoholreclame en –sponsoring van de Formule 1: een gevaarlijke cocktail

22 mei 2015

Alcoholreclame en –sponsoring van de Formule 1: een gevaarlijke cocktail Vandaag verschijnt een nieuw rapport met gegevens over de omvang van alcoholreclame tijdens de Grand Prix van Monaco van 2014. Uit het rapport blijkt dat alcoholsponsoring van de Formule 1 de kijkers extreem blootstelt aan alcoholreclame.

Het rapport, dat is samengesteld door de Europese Alcohol Policy Alliance (Eurocare), het Institute of Alcohol Studies (UK) en de Monash University (Australië), toont aan dat vorig jaar tijdens de Grand Prix van Monaco er gemiddeld 11 verwijzingen naar alcoholmerken waren per minuut. Met andere woorden: wereldwijd werden in totaal 500 miljoen mensen bijna twee uur lang bijna elke 5 seconden blootgesteld aan een alcoholreclame-uiting.

De auteurs van het rapport zijn van mening dat de sponsoring-praktijken die zij hebben onderzocht, duidelijk ingaan tegen de geest van de EU Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten en zelfs tegen die van de (zwakkere) zelfreguleringscodes van de alcoholindustrie zelf.

Eurocare heeft de sponsoring van de Formule 1 door de alcoholindustrie enige tijd geleden aangekaart bij Jean Todt, de voorzitter van de Federation Internationale de l'Automobile (FIA). Die zei echter daarvoor geen verantwoordelijkheid te dragen.

Bron: eurocare.org.

f1-rapport.pdff1-rapport.pdf (283 kB)

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl