Open brief aan ENVI-Committee van Europees Parlement

12 maart 2015

Een groot aantal gezondheidsorganisaties heeft een open brief gestuurd aan de leden van ENVI-Committee van het Europese Parlement. Dat is het comité dat gaat over milieu, volksgezondheid en voelselveiligheid. Daarin vragen zij hen bij het opstellen van een resolutie m.b.t. de EU Alcohol Strategy te focussen op volksgezondheid.

Volgens de briefschrijvers wordt in de concept-resolutie te weinig gedaan met de amendementen die de tekst meer proberen te richten op volksgezondheid en te veel met de amendementen gericht op commerciële belangen. Het gaat daarbij met name om een voorstel om EU-geld te bestemmen voor campagnes om het gebruik van alcoholhoudende dranken te promoten.

De brief is ondertekend door de European Alcohol Policy Alliance, de European Public Health Alliance, de European Association for the Study of the Liver, de European Liver Patients Association, United European Gastroenterology, de Association of European Cancer Leagues, de Standing Committee of European Doctors, de Royal College of Physicians en de British Medical Association.

open_letter_meps_envi_resolution_on_alcohol_strategy-3.pdfopen_letter_meps_envi_resolution_on_alcohol_strategy-3.pdf (407 kB)