NL EN
DONEER NU!

Jongeren zien vaker alcoholmarketing dan volwassenen

20 februari 2017

Jongeren zien vaker alcoholmarketing dan volwassenen Nieuw onderzoek van Jernigan e.a., verschenen in Alcoholism, Clinical and Experimental Research, laat zien dat jongeren zich vaker dan volwassenen kunnen herinneren (digitale) marketing voor alcoholhoudende dranken gezien te hebben. Ze voelden zich daar ook meer bij betrokken.

Het onderzoek had betrekking op 1.192 minderjarige jongeren en 1.124 volwassenen. Aan de respondenten werd gevraagd hoeveel alcoholreclame zij de laatste 30 dagen gezien hadden (spontane herinnering) in zowel de traditionele als digitale media. Ook werden vragen gesteld over de betrokkenheid van de respondenten bij de uitingen.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren vaker dan volwassenen melden alcoholreclame op televisie (69,2% versus 61,9%), radio (24,8% versus 16,7%), billboards (54,8% versus 35,4%), en internet (29,7% versus 16,8%) te hebben gezien. Jongeren konden zich echter iets minder reclame in tijdschriften herinneren (35,7% versus 36,4%). De kans dat jongeren zich internetreclame herinneren was groter als het advertenties en foto’s betrof van beroemdheden die alcohol gebruikten of alcoholmerkkleding droegen. Ze reageerden ook vaker op online reclame-uitingen, in de zin van liken, sharen of posten.

De conclusie is dat jongeren vaker dan volwassenen aangeven blootgesteld te zijn aan alcoholreclame en promotionele inhoud in de meeste media, inclusief internet. Deze bevindingen tonen de noodzaak aan de zelfregulering beter na te leven en goede instrumenten te ontwikkelen die het bereik van alcoholmarketing, met name op internet, kunnen monitoren.

Bron: wiley.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl