NL EN
Steun het werk van STAP!

Wijnpublicisten: Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken loopt op laatste benen

3 november 2017

Wijnpublicisten: Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken loopt op laatste benen Volgens Twan Kroon en Eelco van Wieringen, publicisten over de wijnbranche, loopt de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken van de Stichting Reclame Code, waarin de zelfreguleringsafspraken over reclame-uitingen van alcoholverkoop zijn opgenomen, op haar laatste benen. Het is tijd om te komen met wettelijke minimumprijzen en een verbod op reclame gericht op kwetsbare groepen.

Onlangs was er een kort geding tussen de Koninklijke Vereniging van Nederlands Wijnhandelaren (KVNW) en Wijnoutlet (zie bericht hierover op deze site). De internetaanbieder werd daarbij op een cruciaal punt in het gelijk gesteld door de rechter. De KNVW vroeg om Wijnoutlet te verbieden met kortingen van meer dan 50% te werken. De Reclamecode verbiedt dat. De rechter wees de eis echter af, zonder tot een inhoudelijke beoordeling te komen. Want omdat Wijnoutlet geen lid is van de KVNW, zijn de binnen de branche afgesproken regels niet bindend voor deze aanbieder.

Het heeft er volgens Kroon en Van Wieringen alle schijn van dat de traditionele wijnhandel de Reclamecode gebruikt om de eigen belangen te beschermen. Het is de vraag of dat kan, ook in de richting van handelaren die wel bij de vereniging zijn aangesloten. Zij wijzen op Artikel 6 van de Mededingingswet waarin staat dat een ondernemer de vrije hand moet hebben in het bepalen van prijzen en mag niet beperkt worden door branche-afspraken.

Volgens de publicisten zijn er betere manieren om kwetsbare groepen te beschermen tegen overmatig alcoholgebruik. Uit onderzoek van onder meer het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP blijkt dat het invoeren van een minimumprijs voor alcoholhoudende drank zo’n maatregel is. Spotgoedkope drank behoort daarmee tot het verleden. De KNVW doet er verstandig aan om het aan de wetgever over te laten om te bepalen wat er moet gebeuren. Dit kan volgens Van Wieringen en Kroon niets anders zijn dan het vaststellen van minimumprijzen en een verbod op reclame gericht op kwetsbare groepen.

Bronnen: foodholland.nl en fd.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl