NL EN
DONEER NU!

Alcoholboodschappen van industrie bedrieglijk en misleidend

14 september 2014

Boodschappen van de alcoholindustrie gericht op verantwoord omgaan met alcohol zijn “bedriegelijk en misleidend” en verheerlijken alcohol. Tot deze conclusie komen gezondheidsexperts in een door de Britse overheid gesubsidieerd onderzoek, waarvan de resultaten gepubliceerd zijn in het septembernummer van tijdschrift Drug and Alcohol Dependence.

Ten behoeve van het onderzoek werd een analyse gemaakt van alle alcoholadvertenties verschenen in Amerikaanse tijdschriften tussen 2008 en 2010 die een verantwoordelijkheids- of waarschuwingsboodschap bevatten.

Volgens de studie was in 87% van de uitingen weliswaar een verantwoordelijkheidsboodschap opgenomen, maar werd niet duidelijk wat verantwoord drinken eigenlijk inhoudt, noch werd niet-drinken aanbevolen op bepaalde tijdstippen of in bepaalde situaties.
Wanneer de campagne-uitingen werden vergezeld van een productvermelding danwel een productslogan, was in 95% van de gevallen de verantwoordelijkheidsboodschap in een kleiner lettertype dan de productvermelding of de productslogan. Verder bleek dat de uiting in het merendeel van de gevallen (88%) de promotie van het getoonde product ondersteunde. Nogal eens betekende dat, dat wat de campagne-uiting liet zien, haaks stond op de verantwoordelijkheidsboodschap.

Bron: dailymail.co.uk.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl