NL EN
DONEER NU!

Bovens over de marketingstrategie van drankproducenten en IkPas

10 december 2019

Bovens over de marketingstrategie van drankproducenten en IkPas "Ze hebben je helemaal bij de lurven", zegt Rob Bovens (1955) van Tranzo, onderzoekscentrum voor zorg en welzijn van Tilburg University, "en daar moet je van los zien te komen."

De ‘ze’ die ons bij de lurven hebben zijn de drankproducenten. In een minicollege schetst Bovens hoe die sinds de jaren zestig het aantal drinkmomenten hebben weten te verveelvoudigen, onder meer door wijn bij het eten op de kaart te zetten, maar vooral dankzij voetbal. Want door voetbal op televisie jarenlang te omlijsten met bierreclame, is de vraag wie bij wedstrijden voor het bier zorgt belangrijker geworden dan de vraag wie in de spits staat. "Eerst koelkast vullen, dan de tv aan", aldus Bovens.

Door zoete mixdrankjes zijn ook vrouwen die voorheen niet naar alcohol taalden overstag gegaan. En passant kwam daarmee een einde aan de schrijnende situatie dat er voor jongeren geen alcoholische drank bestond die ze meteen lekker vonden.

Bovens initieerde het IkPas-project. Daarbij worden drankgewoontes doorbroken door een maand geen alcohol te drinken. IkPas verschilt van eerdere campagnes. "We kijken wat het oplevert als je niet drinkt. Vroeger was het 'Drank maakt meer kapot dan je lief is'. Dan had je het alleen maar over de risico’s. Dat doen we niet meer, want zo krijg je de mensen niet mee. Het gaat om positieve ervaringen opdoen. Die breng je in kaart."

Op 1 januari begint weer een IkPas, de Nederlandse versie van Dry January. IkPas is niet aan een specifieke maand gebonden. Bovens: "Er is ook een veertigdagenvariant in de vastentijd, maar een van onze doelstellingen is dat de naam zo bekend wordt dat mensen steeds makkelijker een IkPasje gaan doen, op elk willekeurig moment."

Bron: vprogids.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl