NL EN
DONEER NU!

Jongeren worden vaak aan reclame van bepaalde alcoholmerken blootgesteld

2 oktober 2017

Jongeren worden vaak aan reclame van bepaalde alcoholmerken blootgesteld Enkele Amerikaanse onderzoekers onderzochten recent of alcoholmerken die populair zijn bij jongeren tussen 12 en 20 jaar verhoudingsgewijs vaker adverteren in tijdschriften met veel jeugdige lezers. De studie, verschenen in Alcohol, Clinical and Experimental Research, analyseerde de reclame van 680 alcoholmerken in 49 tijdschriften tussen 2006 en 2011.

Uit de studie bleek inderdaad dat populaire jongerenmerken vaker adverteren in tijdschriften met een hoog aandeel jonge lezers. Die worden dan ook disproportioneel vaak aan reclame van die merken blootgesteld.

De onderzoekers concluderen dat de zelfregulering van de alcoholreclame niet in staat is gebleken jongeren te beschermen tegen een hoog bereik van alcoholreclame. Om het bereik onder jongeren te verlagen is regulering van de alcoholreclame in tijdschriften noodzakelijk.

King, C., Siegel, M., Ross, C. S. and Jernigan, D. H. Alcohol Advertising in Magazines and Underage Readership: Are Underage Youth Disproportionately Exposed?. Alcohol Clin Exp Res, 41 (2017): 1775–1782. doi:10.1111/acer.13477

Bron: wiley.com.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl