NL EN
Steun het werk van STAP!

De geheime wereld achter huismerkbier van supermarkten

7 juni 2018

Jumbo heeft Dors, Albert Heijn Brouwers en Aldi Schultenbräu. Deze vaak wat goedkopere huismerkbieren worden meestal gebrouwen door grote Nederlandse A-merkbrouwers, maar door wie wordt angstvallig geheim gehouden. Als bekend wordt wie het bier brouwt ondermijnt dat het premiummerk.

Mensen willen graag wat te kiezen hebben als ze voor het schap staan; een goedkopere optie is dan prettig. Bovendien willen supermarkten als Jumbo en Albert Heijn graag een alternatief en goedkoper bier hebben om te concurreren met Lidl en Aldi.

Een echte melkkoe zijn bieren van eigen merk overigens niet. In de afgelopen 52 weken was slechts 6,5% van de bieromzet bij de Nederlandse supermarkten afkomstig van private label bieren, Aldi en Lidl niet meegerekend. Qua volume ging het om 12,3%

Maar wie brouwt het bier van Albert Heijn? "Wij brouwen het niet meer, dat doet Grolsch tegenwoordig", zegt een woordvoerder van Bavaria. "Dat klopt", zegt zijn collega van Grolsch. De brouwerij doet dat sinds een maand of twee à drie.

Of Albert Heijn gewisseld is van brouwerij om de nieuwe lijn speciaalbieren mogelijk te maken wil Marc Potma, woordvoerder bij Albert Heijn, niet zeggen. "Je ziet dat de trend meer naar lichtere bieren, alcoholvrij en IPA's gaat", zegt hij. "Daar springen we op in."

Bron: rtlz.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl