NL EN
Steun het werk van STAP!

Drank kopen blijkt nog steeds kinderspel

17 april 2015

Drank kopen blijkt nog steeds kinderspel Het kopen van alcohol in de supermarkt is nog steeds kinderspel voor minderjarigen. Acht 17-jarigen slaagden er in een onderzoek van Joris van Hoof e.a. (Universiteit Twente) binnen vier dagen in om met in totaal 850 liter drank de winkel uit te lopen (ruim 580 liter bier, 230 liter wijn en bijna 40 liter mixdranken).

De jongeren mochten van de onderzoekers zelf hun aankoopstrategie bepalen. Uit het onderzoek blijkt dat naarmate jongeren onder de 18 jaar slimmer worden in het aankopen van alcohol, zij daar gemakkelijker in slagen. Uiteindelijk slaagden de 8 mysteryshoppers van 17 jaar erin om in een periode van 4 dagen bij 119 van de 134 afzonderlijke aankopen van alcohol bij verschillende vestigingen van Albert Heijn, alcohol te bemachtigen.

Het nalevingspercentage in dit onderzoek was 11,2%. Dit percentage wijkt opvallend sterk af van het laatste gemeten landelijke nalevingspercentage van de supermarkten van 55%. Dat landelijke nalevingsonderzoek was echter anders van opzet: daarin bepaalde een onderzoeker vooraf welke aankoopstrategie de jongeren moesten volgen. Aan dat protocol moesten zij zich houden. In dit nieuwe onderzoek van de Universiteit van Twente bepaalden de jongeren zelf hun eigen strategie.

Bronnen: telegraaf.nl en factsheet.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl