NL EN
DONEER NU!

Drankindustrie vreest anti-alcoholcampagne

13 februari 2017

Drankindustrie vreest anti-alcoholcampagne De drankindustrie vreest dat niet alleen het glas wijn bij de kapper sneuvelt als de Tweede Kamer woensdag debatteert over het alcoholbeleid.
Centraal in het debat staat het Alcoholmanifest (www.alcoholmanifest.nl), waarin elf gezondheidsorganisaties om nieuwe maatregelen vragen tegen alcoholgebruik. Zo moet de prijs van alcohol omhoog, het aantal verkooppunten omlaag en reclame-/sponsorcampagnes in de ban.

Bij Heineken zijn ze niet gerust op de uitkomst van het debat. Om vergaande maatregelen te voorkomen heeft de drankindustrie zijn lobby in stelling gebracht. Belangenbehartiger STIVA en de Nederlandse brouwers voeren campagne met de boodschap dat het bestaande Nederlandse alcoholbeleid goed werkt. Bij Heineken moeten ze er niet aan denken dat alcoholhoudende dranken duurder moeten worden en het aantal verkooppunten beperkt wordt. Laat staan dat reclame-/sponsorcampagnes in de ban moeten. In Scandinavië en Frankrijk, waar de verkoop en de reclame zijn beperkt, is er volgens de branche juist méér overconsumptie en drinken ook jongeren meer.

Wim van Dalen, directeur van STAP die de alcoholbranche kritisch volgt, moet erom lachen. "Je kunt Nederland en Zweden echt niet vergelijken. De maatregelen die daar genomen zijn, hebben absoluut geholpen, alleen was het alcoholprobleem in die landen veel groter. Het is appels met peren vergelijken." STAP is een voorstander van een reclameverbod voor alcohol en meer overheidsbemoeienis met alcoholprijzen.

PvdA-Kamerlid Marith Volp: "Ik praat met beide kampen." Ze is geneigd het Manifest zeer serieus te nemen: "Met mijn achtergrond als huisarts ben ik van het licht moralistische soort."

Bron: fd.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl