NL EN
Steun het werk van STAP!

Heineken promoot haar merknaam doelgericht bij kinderen van de basisschoolleeftijd

13 november 2017

Heineken promoot haar merknaam doelgericht bij kinderen van de basisschoolleeftijd In Center Parcs Het Heijderbos in Heijen (Noord-Limburg) krijgen kinderen een gratis welkomstgeschenk met daarin een blikje alcoholvrij Heineken bier, een alcoholvrije cider en een alcoholvrije Amstel radler. Alle drie producten van Heineken.

Een Britse bezoeker heeft daarover een klacht ingediend bij zowel het vakantieoord als bij Heineken. Zijn kinderen van 10 en 13 jaar kregen het speciaal voor jonge kinderen ontworpen cadeautje bij hun aankomst in het Center Parc.

Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP acht het onacceptabel dat Heineken op deze manier haar merknaam promoot bij kinderen van de basisschoolleeftijd. Omdat het om de promotie van alcoholvrije producten gaat, handelt Heineken niet in strijd met de bestaande regelgeving. Wim van Dalen, directeur van STAP: "Hoewel het niet strijdig is met de bestaande regelgeving, is deze vorm van merkpromotie gericht op kinderen een voorbeeld van schadelijke alcoholreclame. Het is blijkbaar de bedoeling dat kinderen al op zeer jonge leeftijd de merknamen Heineken en Amstel in hun brein vastleggen."

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl