NL EN
Steun het werk van STAP!

Bierreclame op televisie beïnvloedt drankgedrag van tieners

8 september 2016

Bierreclame op televisie beïnvloedt drankgedrag van tieners Tieners drinken meer naarmate ze vaker bierreclame op televisie te zien krijgen. Het maakt echter niet uit van welk merk de reclame is. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Boston, waaraan ruim duizend 13- tot 20-jarigen meededen.

Tieners die naar televisie keken maar geen bierreclame tegenkwamen, dronken ongeveer veertien drankjes per maand. Jongeren die in die maand driehonderd bierreclames te zien kregen, dronken ongeveer 33 drankjes gedurende die periode.

"Mensen kunnen zeggen dat reclame alleen effect heeft op de keuze voor het biermerk, maar dat is dus niet zo", zegt Timothy Naimi, hoofdonderzoeker van de universiteit. "Dit is misschien een goede reden om überhaupt minder vaak de televisie aan te zetten."

Samenvatting artikel hier in te zien.

Bron: nu.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl