NL EN
DONEER NU!

Hooghoudt wil grote massa weer aan de jenever krijgen, via (online) proeverijen en trainingen van barpersoneel

20 juni 2020

Jenever heeft een rijke historie, maar wordt vooral door ouderen gedronken. Hooghoudt probeert met nieuwe smaakjes het drankje weer hip te maken. Als het gin en whisky lukte om de wereld te heroveren, waarom zou jenever dat niet kunnen?

Dankzij de oudere generaties is jonge jenever (met 8 miljoen liter) nog steeds een van de meest gedronken sterke dranken van het land, blijkt uit cijfers van branchevereniging SpiritsNL. "Alleen: die generatie neemt nu langzaam afscheid van ons."

Hooghoudt ontwikkelde nieuwe jenevers. Van groepen proefpersonen kreeg Hooghoudt veel goede reacties. Maar hoe overtuig je vervolgens de grote massa daarvan? Weinig consumenten zullen een slijterij instappen en twintig tot veertig euro uitgeven aan een drank die ze nog niet kennen.

Om die drempel te verlagen, geeft Hooghoudt regelmatig proeverijen. Normaal gesproken in het proeflokaal in de distilleerderij, nu via internet. Deelnemers kunnen een pakket met vier miniflesjes bestellen en smaakexpert Laurens Speek geeft daar uitleg bij. De ene keer over hoe je met jenever een goede cocktail maakt, maar soms ook over 'kopstootjes' met speciaalbier.

"Daarnaast is het belangrijk om de horeca enthousiast te krijgen", aldus de directeur van Hooghoudt. Dat is 'de klassieke route' om je dranken te promoten. Hooghoudt geeft daarom ook veel horecapersoneel en importeursbedrijven trainingen en masterclasses. Want een barman of -vrouw kan een klant over het algemeen gemakkelijker verleiden om iets nieuws te proberen dan een slijter.

Bron: nrc.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl