NL EN
DONEER NU!

Bierreclamespotjes doen een beroep op authenticiteit, soms met een knipoog

24 februari 2015

Bierreclamespotjes doen een beroep op authenticiteit, soms met een knipoog In meer dan de helft van de bierreclamespotjes wordt een beroep gedaan op authenticiteit. Ook andere thema’s, zoals mannelijkheid en vriendschap, komen aan bod.

Dat blijkt uit een recent artikel van mediawetenschapper Carly O’Neill en cultuursociologen Dick Houtman en Stef Aupers. Zij onderzochten 153 Nederlands- en Engelstalige bierreclames uit de periode 2004-2012.

Binnen authenticiteit onderscheiden de onderzoekers vier thema’s: vakmanschap, historische geworteldheid, natuurlijkheid en locatie. Overigens wordt in 37% van de onderzochte bierreclames meteen erkend dat de neergezette werkelijkheid een beetje nep is. Dit kan gezien worden als een knipoog naar de consument.

Bron: dieponderzoek.nl.

Laatste nieuws

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl