NL EN
DONEER NU!

Kinderen raken gewend aan alcohol, zelfs zonder het te drinken

31 mei 2023

Sinds deze week is in de supermarkt de nieuwste creatie van DubbelFrisss te vinden. De frisdrank-producent lanceerde de smaakjes Pornstar Martini – met passievrucht en limoen – en Strawberry Mojito, met aardbei en munt.

Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP en bedenker van de campagne 'Zien drinken, doet drinken' vindt de nieuwe drankjes een slechte zaak. "De bekendheid van alcoholhoudende dranken wordt zo gebruikt om 0.0-drank te promoten", legt hij uit. "En er zijn in toenemende mate studies die laten zien dat dit een negatieve impact heeft op kinderen. Zij raken zo gewend aan het gebruik van alcohol, zelfs zonder alcohol te drinken.”

Een woordvoerder van verslavingsinstituut Jellinek vindt ook dat de alcoholvrije Pornstar Martini “kinderen ertoe kan aanzetten om te drinken”. "Als ik DubbelFrisss was, zou ik me daar ver van willen distantiëren."

Officieel doet Martini niets fout. Strikte reclameregels gelden in Nederland alleen voor alcoholhoudende dranken. In het buitenland is dat anders geregeld. Zo moeten jongeren in Nieuw-Zeelandse supermarkten 18 jaar of ouder zijn om alcoholvrij bier te kunnen kopen. In Noorwegen mag géén reclame voor 0.0-drank gemaakt worden met dezelfde merknaam als een alcoholhoudende drank. Van Dalen zou graag zien dat de Noorse aanpak ook in Nederland wordt ingevoerd. "Producenten mogen dan niet langer de vertrouwde merknaam gebruiken. Dat is effectief."

Martini zegt "het te betreuren als er misverstanden zijn rondom deze introductie".

Bron: rtlnieuws.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl