NL EN
DONEER NU!

Van Dalen: “Bier-apps vorm van marketing en reclame”

30 juli 2018

Van Dalen: “Bier-apps vorm van marketing en reclame” Badges verdienen en levels omhoog gaan door zoveel mogelijk verschillende speciaalbiertjes te drinken. Dit maakt de populaire bier-app Untapdd en andere gratis bierapps zoals BierApp, Taphunter en Biernet populair. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP maakt zich zorgen over dit soort online bierwedstrijden.

Gedragswetenschapper Dirkje van der Ven snapt de populariteit van bier-apps als Untappd heel goed. "Mensen hebben een sterke verzameldrang. Denk aan Pokemon-Go nu of flippo's vroeger. Zo werkt het ook met deze speciaalbieren-app: je wilt ze allemaal drinken. Je wilt de verzameling compleet maken en stopt niet bij één biertje."

En in die verzameldrang schuilt volgens STAP het grote gevaar. "Met zo'n app met levels en badges normaliseer je het gebruik van alcohol. Eigenlijk zijn dit soort bier-apps een vorm van marketing en reclame. Bovendien kun je vinden waar je dat biertje kan krijgen, waardoor de beschikbaarheid en het gebruik toeneemt. Er zouden op de bier-apps kanttekeningen over de risico's van alcoholgebruik opgenomen moeten worden", zegt Wim van Dalen van STAP.

Bron: rtlnieuws.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl