NL EN
DONEER NU!

Van Dalen verwacht over 5 jaar algeheel verbod op alcoholreclame

1 mei 2018

Van Dalen verwacht over 5 jaar algeheel verbod op alcoholreclame Over een jaar of 5 is reclame voor alcohol in Nederland uit den boze. Tegen die tijd zullen er ook geen evenementen en sportwedstrijden meer worden gesponsord door alcoholmerken. Dat zegt Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP.

De regelgeving op dit gebied gaat in landen als Finland en Zweden steeds meer die kant op, ziet de STAP-directeur. "Ik ben onlangs in Litouwen, waar heel veel wordt gedronken, geweest en daar is de overheid het zat en is er een algeheel verbod op alcoholreclame in het leven geroepen. Ook Australië, Ierland en Schotland zijn hiermee bezig. Er is heel veel beweging en Nederland zal nooit vooroplopen, maar over een paar jaar komt het hier ook tot een algeheel verbod op alcoholreclame. Voor veel mensen klinkt dit wellicht ongeloofwaardig, maar met tabak is het uiteindelijk ook gebeurd."

Peter de Wolf, directeur van Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), denkt niet dat het zo’n vaart zal lopen. "Wel verandert er in de loop der jaren ongetwijfeld van alles op het gebied van reclame voor alcoholgebruik", zegt hij. "Eens in de twee jaar passen we onze Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken aan, bijvoorbeeld vanwege nieuwe technologische ontwikkelingen. Nu moeten we ervoor zorgen dat we op dit gebied up to date blijven. Daarom steken we de komende weken weer de koppen bij elkaar en beoordelen we in het najaar of we de code moeten aanpassen. Wij doen er alles aan om alcoholreclame zo veel mogelijk buiten het bereik van minderjarigen te houden."

Bron: metronieuws.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl