NL EN
DONEER NU!

Van Dalen: “Influencers dragen bij tot alcoholgebruik”

1 maart 2020

Van Dalen: “Influencers dragen bij tot alcoholgebruik” "Influencers dragen nadrukkelijk bij tot alcoholgebruik, onder jonge mensen én volwassenen." Dat zegt Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, in RTL Boulevard.

Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam bleek dat veel influencer alcoholposts plaatsen, waaronder merkposts. Die laatste kunnen gewone posts zijn, maar ook merkreclame, waarvoor de influencer wordt betaald, tot wel €25.000. De influencers die zijn onderzocht, zoals Mieke Elsinga, zijn zich echter niet bewust van het effect van hun alcoholposts.

Volgens Miljuschka Witzenhausen, ook een influencer, moet het duidelijk zijn wanneer een influencer reclame maakt. Zij vindt ook dat hoe meer invloed je als infuencer hebt, des te meer je moet nadenken aan welke reclamecampagnes je wel en niet meedoet.

Bron: rtlboulevard.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl