NL EN
DONEER NU!

Van Dalen: “Hoe hoger de korting, hoe meer men drinkt”

3 juli 2021

In de nieuwe Alcoholwet staat dat alle winkels die alcohol verkopen (ook de online shops) mogen hun klanten voortaan niet meer dan 25% korting geven op de prijs die ze normaal vragen. De vraag is: gaan we daardoor minder alcohol drinken? Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, antwoordt hierop volmondig: ja!

Hij baseert zijn mening op studies over de invloed van prijsveranderingen op het gebruik van alcoholhoudende dranken. De kern is: als je meer moet betalen voor een krat bier of een fles wijn drink je minder. De meeste mensen gaan meer drinken als alcohol goedkoper is en minder als het duurder wordt. Van Dalen: “En daarom zal de nieuwe wet wel degelijk leiden tot minder alcoholgebruik.”

Van Dalen: “Een recente Nederlandse studie maakt het concreet: ‘wanneer er prijsacties zijn voor bier en wijn, neemt de verkoop van bier gemiddeld toe met 33% en van wijn met 50%. En hoe hoger de korting hoe meer er gedronken wordt.”

Maar Van Dalen wil niet te vroeg juichen. Supermarkten verdienen miljoenen aan alcoholverkoop en die winst willen ze graag behouden. Daarom zullen er nieuwe reclametrucs worden bedacht om klanten te verleiden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaat alle drank-aanbiedingen in de gaten houden en kan boetes tot € 5.440 opleggen.

Van Dalen is van mening dat we staatssecretaris Paul Blokhuis dankbaar mogen zijn dat er nu een verbod is op te aantrekkelijke prijsacties. Feitelijk zegt hij tegen de winkeliers die alcohol verkopen: realiseert u zich dat bier, wijn en sterke drank schadelijk kan zijn voor de gezondheid van uw klanten en verleidt uw klanten daarom niet met te aantrekkelijke kortingen.

Bron: telegraaf.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl