NL EN
DONEER NU!

Alcoholvrije 'sterke drank': het gaat vooral om de branding

19 december 2022

Bier en wijn zonder alcohol kennen we natuurlijk al langer, maar ook de alcoholvrije 'sterke drank' is in opmars. Gin en whiskey zonder alcohol hebben inmiddels een vaste plek veroverd in de slijterijen. Maar is het ook iets om blij mee te zijn?

Belangenorganisatie de Koninklijke SlijtersUnie ziet zowel vraag als aanbod stijgen. "Elke slijterij heeft tegenwoordig wel een gedeelte waar deze dranken te vinden zijn", zegt een woordvoerder.

Ook bij het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP is de tendens niet onopgemerkt gebleven. "Het is een enorme trend", zegt Wim van Dalen van het kennisinstituut tegen Editie NL.

"Maar of we daar zo blij mee moeten zijn valt te betwijfelen. Het zijn toch weer dezelfde grote merken die reclame maken voor hun 0.0-variant en waar de aandacht naar uitgaat. Het gaat vooral om de branding", zegt hij. "Je associeert de alcoholvrije variant ook met alcohol. En zo wordt alcohol toch weer genormaliseerd."

In Noorwegen mogen alcoholmerken daarom helemaal geen reclame maken – niet voor hun alcoholhoudende dranken, maar ook niet voor de 0.0-producten. "Dat is goed", vindt Van Dalen. "Vooral jongeren kunnen het onderscheid nog niet goed maken. Die zien gewoon het drankmerk voorbijkomen."

Cocktailspecialist Timo Janse is wel een voorstander van alcoholvrije dranken. "Ik drink zelf bijna geen alcohol meer en baal enorm als een bar alleen maar spa rood heeft als alternatief. Dat past niet meer bij deze tijd."

Bron: rtlnieuws.nl.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl