NL EN
DONEER NU!

Interview NCRV's Lunch! op Radio 1, over strengere aanpak supermarkten bij alcoholverkoop aan jongeren

13 februari 2009

Vrijdag 13 februari vergadert de ministerraad over het voorstel tot een nieuwe Drank- en Horecawet. Hierin staat een voorstel opgenomen om supermarkten steviger aan te pakken bij de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar. Het gaat om de zogenaamde: "three strikes out" maatregel. De maatregel geldt niet alleen voor supermarkten maar ook voor andere verstrekkers van alcohol die zich aan de leeftijdsgrenzen dienen te houden.

"Three strikes out"
Als een controleur 3 keer in een jaar tijd een overtreding van het verkoopverbod aan jongeren onder de 16 vaststelt
kan de burgemeester besluiten de alcoholafdeling van de supermarkt minimaal 1 tot maximaal 12 weken te sluiten. Bij de eerste twee overtredingen worden boetes opgelegd.

Interviews op Radio 1 - NCRV
Vrijdag 13 februari werd door de NCRV op Radio 1 aandacht besteed aan dit onderwerp. De interviews met dr. E. van den Wildenberg, woordvoerster van STAP, en dhr. R. Roorda van het CBL kunt u hieronder terug vinden.

STAP is voorstander van de "three strikes out" maatregel omdat het voor de supermarkten een goede stok achter de deur is om het verkoopverbod beter na te leven. Als zij zich gewoon aan de wet houden, hoeven de supermarkten in feite niets te vrezen.
U kunt het interview met STAP in het programma Lunch op Radio 1 hier beluisteren (doorscrollen naar 20 minuten).

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vindt de sanctie van tijdelijke sluiting buitenproportioneel. Zij vindt dat de supermarkten met de nieuwe campagne al genoeg voorzorgsmaatregelen nemen. In de nieuwe campagne wordt iedereen die eruit ziet als jonger dan 20 om een id gevraagd bij de kassa.
U kunt het interview met het CBL in het programma Stand.nl op Radio 1 hier beluisteren.

STAP in de media

Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP
Postbus 9769
3506 GT Utrecht
T: +31 (0)30-6565041
F: +31 (0)30-6565043
E: info@stap.nl